דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נשחקתם בעבודתכם? - מקורות להתחדשות עצמית 

מאת    [ 12/03/2009 ]

מילים במאמר: 1318   [ נצפה 3919 פעמים ]

(המאמר התפרסם בידיעון "מקורות - חברת המים הלאומית" - אפריל 2008)


"אני לא יכול יותר", התלונן באוזניי איש מקצוע מוערך, "למעלה מ- 15 שנים שאני עושה את אותו דבר. למרות ההערכה המקצועית הרבה ותנאי העבודה שאני מקבל אין לי יותר חשק לקום בבוקר לעבודה. אני רוצה משהו שילהיב אותי".


כמוהו, אנשי מקצוע רבים שעושים ויעשו בעבודתם את אותו הדבר במשך שנים רבות חשים שחיקה. רובם חשים צורך עמוק ברענון ובהתחדשות ולא מוצאים דרך להתחדש בעיסוק הקיים שלהם. אם אתם או אנשים סביבכם חשים כך ואתם מחפשים מקורות התחדשות לעצמכם, חשוב שתתחילו בלהבין מה גורם לשחיקה בעבודה.


למען האמת זה די פשוט. אנחנו נותנים בעבודה את זמננו, מרצנו, שכלנו, כוחנו הפיזי ושאר יכולותינו. זוהי השקעה ששואבת מאתנו אנרגיה. בתמורה, אנחנו מקבלים כסף, תנאים, מעמד חברתי ומקצועי, הנאה וסיפוק, עניין, אתגר, ופיתוח ידע ויכולות. זוהי התמורה להשקעתנו.


כל עוד נרגיש שהתמורה שאנחנו מפיקים גבוהה מהשקעתנו, נרגיש מורווחים ולא נחוש שחיקה - נקום לעבודה בבוקר בהתלהבות בידיעה שנצא מורווחים היום. אולם, כאשר נרגיש שהתמורה קטנה מהשקעתנו ושהיא תמשיך לקטון בעתיד, נרגיש מופסדים ושחוקים והחשק לקום בבוקר ילך ויקטן.


האם אתם מרגישים מורווחים או מופסדים בסוף כל יום עבודה? האם זה קשור לתחושת השחיקה שלכם? רוב אלה שמרגישים מופסדים חושבים שתפקיד הארגון שלהם לשנות את זה, זו הציפייה שלהם מהארגון. אם אתם כאלה, אתם כנראה מאוכזבים מכך שהארגון לא הופך את עבודתכם למעניינת ומתגמלת עבורכם.


אם זה כך, כדאי לכם לשנות את גישתכם. קבלו החלטה להתחיל למצוא בעצמכם דרכים לצאת מורווחים מעבודתכם. ככה תהפכו לבעלי הבית של עבודתכם ולא תהיו תלויים באחרים. הצעד הראשון להיחלץ מהשחיקה הוא להחליט שזה בידיכם ולא בידי אחרים. לאחר שתחליטו לחלץ את עצמכם תצטרכו למצוא דרכים לחזור ולהרוויח מעבודתכם יותר ממה שאתם משקיעים.


ישנם שישה סוגי רווח שאנשים רוצים ליהנות מהם בעבודתם (הם מוצגים כאן ללא סדר חשיבות כלשהו):




    •  אתגרי ביטוי עצמי

    •  תרומה והשפעה

    •  למידה והתפתחות

    •  התחברות והשתייכות

    •  הכרה והערכה

    •  חופש וביטחון כלכלי ותעסוקתי

בררו לעצמכם איזה מהם הכי חשובים לכם היום. ייתכן שתגלו שמה שחשוב לכם היום שונה ממה שהיה חשוב לכם בעבר. זה עשוי להיות אחד הגורמים לשחיקה שלכם.


קראו את הפירוט, המובא להלן, של כל אחד מהם ואת ההצעות של מה שניתן לעשות כדי להגדיל את הרווח הזה. נסו לפעול לפי ההצעות האלה בשבועות הקרובים ובחנו אם תחושתכם משתנה. אנשים רבים דיווחו שזה סייע להם ליצור לעצמם מקורות התלהבות שלא האמינו שיחזרו אי פעם.


אתגרי ביטוי עצמי – ישנם אנשים שמאד חשוב להם להביא את עצמם ואת מה שמיוחד בהם לידי ביטוי בעבודה - אחרת הם נשחקים. הסיפוק שלהם מעבודתם תלוי במידה שבה הם נהנים מהעשייה ומהאתגרים שהעבודה מציבה בפניהם. הם רוצים להרגיש בסוף היום שנתנו משהו מעצמם ויצרו משהו חדש. אם אתם כאלה ואתם חשים שחוקים, ייתכן שהתחלתם להשתעמם והעבודה לא מספקת לכם אתגרים משמעותיים יותר.


השתמשו ביצירתיות שלכם והמציאו לעצמכם אתגרים חדשים במסגרת העבודה. אתגרו את עצמכם בשאלות כמו: "איך אפשר לעשות את עבודתי בחצי מהזמן שהיא לוקחת היום?", "איך אוכל להקל על האנשים שנעזרים בי ולהפתיע אותם לטובה?", "מה אף אחד עוד לא הצליח לעשות בתחוי שהייתי רוצה להיות הראשון שיעשה?". שאלות כאלה יגרמו לכם לבחון מחדש את הדרך שבה אתם עובדים ולהצטרך להמציא אותה מחדש. זה אולי נראה כעת בלתי אפשרי, אבל זה עשוי להלהיב ולאתגר אם תנסו. היעזרו בחברים, קולגות או המנהלים שלכם כדי למצוא אתגרים כאלה.


תרומה והשפעה –עבור רבים הסיפוק הגדול בעבודה נובע מהתחושה שהם הועילו באופן משמעותי למישהו או לארגון. חשוב להם לחוש שעבודתם מטביעה חותם בדרך כלשהי, אחרת הם מרגישים לא משמעותיים. אם שחיקתכם נובעת מהתחושה שאינכם תורמים במידה מספקת, חפשו דרכים חדשות לתרום ולהשפיע. צרו לעצמכם הזדמנויות חדשות לתרום.


אם אין לכם רעיונות – הקשיבו לתלונות של אנשים סביבכם. הם מתלוננים על דברים שהם מחכים שמישהו ייקח אחריות לפתור אותם. בחרו מתוך מה שתשמעו את התלונות שמפריעות גם לכם ושביכולתכם לקדם את פתרונן ביחד עם אנשים אחרים בארגון. התחילו בתלונות קטנות - של לקוחות, קולגות, או שלכם. ככל שתשתפרו בזה תוכלו לקחת על עצמכם תלונות גדולות ומשמעותיות יותר. כל תלונה שתביאו לפתרונה – תגרום לכם לסיפוק ולידיעה שהשפעתם ותרמתם לאלה שסבלו מהתלונה.


למידה והתפתחות – ישנם כאלה שמה שחשוב להם בעבודה זה ללמוד ולהתפתח. השאלה החשובה להם היא "מה למדתי או איזו יכולת חדשה פיתחתי לאחרונה?". אם הם חשים שאין להם יותר מה ללמוד בעבודה - תחושת השחיקה שלהם תהיה גבוהה מאד אם אתם כאלה, הפסיקו לחכות שהעבודה תספק לכם הזדמנויות למידה, צרו אותן בעצמכם.


הרחיבו סקרנות והתעניינו במשימות הארגוניות שחשובות למנהליכם. בקשו מהם לתת לכם אחריות על תחומים שאף אחד לא מטפל בהם היום, ובמיוחד על תחומים שאינכם מבינים בהם דבר. זה יבטיח שתלמדו דברים חדשים. בקשו לקחת אחריות על תחומים ש"מפחידים" או מרתיעים אתכם היום. אם אינכם אוהבים את תחום המחשבים, הכספים, המכירות או הניהול – בקשו אחריות על נושאים מתחום זה דווקא. כך גם תלמדו, וגם תוכיחו לעצמכם שאתם מסוגלים להתגבר על מה שמרתיע אתכם.


התחברות והשתייכות – יש שבאים לעבודה בשביל החבר'ה. אם הם אוהבים את חבריהם לעבודה וגאים להיות חלק מהצוות שלהם – זה שווה להם הכול כמעט. הם חשים שחיקה כאשר משהו משתנה בצוות או ביחידה שלהם – אנשים שהם אוהבים עזבו, האווירה השתנתה בגלל חילופי מנהל או משימה, או שחלילה התפתחו סכסוכים אישיים בתוך הצוות. 


אם האנשים חשובים לכם בעבודה ומשהו כזה קרה זה תצטרכו להתאמץ לתקן זאת. זה לא קל ופשוט אבל זה אפשרי ושווה את המאמץ. אם האנשים שאהבתם לעבוד בחברתם התחלפו - התאמצו ליצור יחסי חברות עם המחליפים. למרות שהם שונים מחבריכם המקוריים, אבל איתם עליכם לעבוד ואת עשויים לגלות שגם הם יכולים להיות חברים טובים. אם האווירה בצוות השתנתה לרעה – בקשו עזרה ממנהל הצוות או ממשאבי אנוש בשיקום האווירה והיחסים. אם ניסיתם והשתכנעתם שזה לא יצליח – חפשו דרכים לעבור לעבוד עם אנשים שיהיה לכם נעים יותר בחברתם.


הכרה והערכה – לכולנו חשוב לכם לזכות בהכרה והערכה על עבודתנו ועל התועלת שאנחנו מביאים. אם זה הרווח הכי חשוב לכם ואינכם מרגישים שהסביבה מכירה בערככם ובתרומתכם – אין פלא שאתם שחוקים. ייתכן שבעבר חשתם מוערכים ולאחרונה אינכם חשים כך. אולי התחלפו אנשים סביבכם, והחדשים לא יודעים כמה אתם שווים. אולי בטעות פגעתם במישהו והוא פוגע כעת בשמכם הטוב. למי שחש שאינו מוערך ע"י סביבתו בעבודה קשה להתלהב לבוא לעבודה.


התחילו בלבדוק את עצמכם. האם במקרה אתם גרמתם לחוסר ההערכה הזה כלפיכם? אולי הפסקתם לעשות עבודה טובה כמו פעם. אולי קלקלתם לאנשים סביבכם משהו. שאלו את עצמכם ואת האנשים שאתם סומכים עליהם האם משהו שעשיתם פגע בהערכה אליכם. אם גיליתם משהו כזה – פעלו לתקן זאת מהר והתחילו מחדש.


אם השתכנעתם שאתם בסדר ורק משום מה אנשים הפסיקו להכיר בערככם, התחילו בלפרגן לעצמכם, הזכירו לעצמכם מה אתם שווים גם אם אחרים לא רואים זאת. שוחחו עם אנשים שמעריכים אתכם ושתפו אותם בקושי שאתם חווים, בקשו מהם לפרגן לכם. זה מביך קצת, אבל נותן המון כוח. יכול להיות שתצטרכו לשווק טוב יותר את העבודה הטובה שאתם עושים ולא לסמוך על זה שאנשים יראו זאת לבד.


חופש וביטחון כלכלי ותעסוקתי – רוב האנשים הולכים לעבודה כדי להתפרנס באופן הולם ולהבטיח את עתידם הכלכלי. חמשת סוגי הרווח הקודמים הם רווחים שמעבר לפרנסה. אם הפרנסה לא מסודרת רוב האנשים יחפשו עבודה נוספת או אחרת. אם אתם חשים שחוקים בעבודתכם ואתם לא עוזבים אותה כנראה שאינכם יכולים להרשות לעצמכם לוותר עליה כמקור פרנסתכם הבטוח. מכיוון שממילא תקומו כל בוקר לעבודה בשנים הקרובות, כדאי שתפסיקו להתלונן על השחיקה ולחכות שמישהו יטפל בה עבורכם - עשו מה שצריך כדי להחזיר את ההתלהבות והשמחה לעבודתכם.


הרעיונות שהוזכרו קודם יכולים לעזור בכך. צרו לעצמכם אתגרים, תחומי למידה, אפיקי תרומה או חברים חדשים, ולמדו להעריך את עצמכם מחדש – אפילו אחד מכל אלה יכול לגרום לכם לחוש שמשהו מתחדש בכם ובעבודתכם. כדי להצליח תצטרכו להתאמץ, אבל זה לא נורא. הקושי הגדול עבור רבים מכם יהיה לוותר על התחושה שהשיאים שלכם הם מאחוריכם ולהתחיל לחפש שיאים חדשים לעצמכם. אל תוותרו לעצמכם - זה בהחלט אפשרי.


למנהלים, אם אתם מזהים אנשים ביחידה שלכם שמראים סימני שחיקה, תנו להם לקרוא את המאמר ושוחחו איתם עליו - עזרו להם למצוא מקורות התחדשות שיתאימו להם. הרחבה על מקורות ההתחדשות העצמית תוכלו למצוא גם במאמרים ובכלים באתר שלי העוסקים בשאיפות הקריירה היסודיות - מפו את שאיפות הקריירה שלכם, האם הקריירה שלך איכותית?, כלי למיפוי עצמי של שאיפותי, ו- מפת איכות הקריירה שלי.


 © שמואל מרחב, מרחב אפשרויות בע"מ

בעיסוקי העיקרי, כמנכ"ל מרחב אפשרויות בע"מ
(www.merhav.net), אני שותף לחשיבה, מנחה ויועץ למנכ"לים, הנהלות ובעלי עסקים.

בעיסוקי האחר, כשותף ב- Conversant Israel, אני מסייע למנהלים וארגונים להתמודד עם אתגרי כלכלת האינטראקציות ועם הצורך לשתף פעולה בממשקים ובמטריצות.

חוץ מזה אני כותב מאמרים בהארץ ובמגזין דה מרקר ומרצה במסגרות שונות על ניהול וקריירה.

במהותי אני צלם, משורר ומורה לאמנות.

וברקע לכל זה אני אידיאליסט חסר תקנה שמאמין שניתן למצוא פתרונות שיהיו טובים לכולם בכל התחומים - החברתי, הסביבתי, המדיני והכלכלי.

אני נמצא בחיפוש מתמיד אחר מנופים ומפתחות לפתרונות האלה גם כשנראה שאין סיכוי שהם אי פעם יימצאו.





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב